Droga do Nidaros, czyli jak to jest z drugim podejściem

Nieczęsto się zdarza, że przekreślam jakąś książkę na zawsze. Owszem, były takie przypadki – jak choćby nieudolne Każdy musi płacić, dumnie nazwane polską odpowiedzią na Grę o tron – kiedy to nawet nie skończyłam lektury, a już zastanawiałam się, w jaki sposób pozbyć się tej powieści z życia (szkoda, że nie można też odzyskać straconego czasu, ale cóż – ryzyko czytelnicze). W przypadku Drogi do Nidaros byłam niemal przekonana, że już więcej nie spróbuję, bo kompletnie nie przypadła mi do gustu. A jednak, gdy minęło trochę czasu stwierdziłam, że „no dobra, spróbujmy jeszcze raz, przecież wiesz, jak było z Grzędowiczem”.

Pilipiuk specjalnie nie lituje się nad swoimi bohaterami. Marek Oberech, nauczyciel informatyki oraz Staszek Grążel poznają się na kilka godzin przed zbliżającym się końcem świata. Próbując się ratować, zgadzają się zostać niewolnikami kosmicznego kolekcjonera Skrata (który pojawił się na Ziemi, żeby zebrać wiedzę unicestwionej planety). Mają wykonać dla niego zadanie – odnaleźć alchemika Sebastiana i odzyskać legendarny artefakt Oko Jelenia. W misji ma im pomóc wywodząca się z XIX wieku szlachcianka, Helena Korzecka, którą Marek spotyka, ucząc się świata od nowa w XVI-wiecznej Norwegii.

Zazwyczaj lubię, w jaki sposób Pilipiuk prezentuje kobiece postacie, bo mają jaja. Niestety, choć Korzecka przechodzi jakąś ewolucję w trakcie powieści, to dla mnie wciąż jest płaczliwą laleczką, która w utracie swojego dziewictwa widzi największy problem. Jebać zagładę świata, liczy się błona dziewicza – zdaje się mówić jej tok myślenia. Być może w kolejnych częściach robi się bardziej do życia, ale potwornie mnie irytowała.

Ogólnie nie oszalałam na punkcie Drogi do Nidaros, ale zaczęłam rozumieć, dlaczego niektórym ta powieść może się podobać. Pewnie za jakiś czas sięgnę po kolejny tom, ale jeśli ktoś jest fanem Jakuba Wędrowycza lub Kuzynek to nie wiem, czy się trochę nie rozczaruje. Zresztą, spróbujcie sami 🙂

Skomentuj

