Dom dzienny, dom nocny, czyli zapis moich młodzieńczych wspomnień.

Każdy ma taką książkę, która oprócz zapisanych w niej słów, przechowuje także nasze własne wspomnienia. Wnikają one w strony i noszą ten specyficzny zapach, ten nastrój – trochę słodko-gorzki, za którym jednocześnie się tęskni a do którego ma się nadzieję nigdy nie wrócić. Z każdym słowem wraca coraz wyraźniejszy obraz tego, jak wtedy było i jak się wtedy czuło. Dla mnie taką książką na zawsze pozostanie Dom dzienny, dom nocny. To zapis mojej pierwszej miłości, jeszcze naiwnej i niezwykle intensywnej, choć treść tej powieści nie ma z takimi uczuciami wiele wspólnego.

Książka Tokarczuk nauczyła mnie, że włosy przechowują wspomnienia i dlatego noszenie peruki wymaga niezwykłej siły. Z tego samego powodu nie wolno w niej spać – żeby nie śnić cudzych snów. Jeśli o czymś bardzo chcesz zapomnieć – zetnij włosy. Czasem tylko to jest w stanie mnie uratować przed czystym szaleństwem, często później myślałam.

Podobało mi się, że ta książka nigdy nie stawia ani sobie, ani tym bardziej czytelnikowi żadnych granic. Opowiada o czarnym ptaszysku, które trawi umysł człowieka, o zapachu śmierci i nawet o świętej, która została ocalona przed małżeństwem dzięki twarzy Chrystusa, po tym, jak zastąpiła jej własną. I oczywiście słynny przepis na tort z muchomora czerwonego.

Nie chcę Domu dziennego, domu nocnego zasypywać banałami, bo byłaby to zbrodnia nie tylko na samej książce, ale przede wszystkim na moich wspomnieniach i wrażeniach, które bledną za każdym razem, kiedy po nią sięgam. Uczucie, które teraz mi doskwiera, kiedy wracam do tej powieści, do tych wspomnień jest dla mnie najbardziej precyzyjną definicją nostalgii.

Skomentuj

