Lolita, czyli skandalizujący klasyk.

Lolito, światło mego życia, płomieniu mych lędźwi. Mój grzechu, moja duszo. Lo-li-ta: czubek języka schodzący w trzech stąpnięciach wzdłuż podniebienia, aby na trzy trącić o zęby. Lo. Li. Ta.

– Vladimir Nabokov

Do tej pory niektóre środowiska uważają, że Lolita powinna być książką zakazaną. Niestety, uważają tak jedynie z powodu poruszanej przez tę powieść tematyki, bynajmniej nie biorąc pod uwagę literackiego kunsztu, jakim popisuje się Nabokov. A może tak wielką agresję Lolita wzbudza(ła), ponieważ Humberta Humberta, naszego zacnego i elokwentnego przewodnika po całej tej historii, darzy się niejaką sympatią?

Rozumiem, że w tym momencie znaczna część matek szykuje stos, na którym z chęcią spali tę tezę, ale jednak… Nie jestem matką a do empatii wobec butnych i rozwiązłych dwunastolatek, które „padają ofiarą” mężczyzn, jest mi naprawdę daleko, choć na sam akt pedofilii przychylnym okiem nie spozieram, ale mówiąc, że Humbert Humbert wzbudza moją sympatię narażam się pewnie na dość mocną krytykę.

Ale cóż ja mogę poradzić na to, że gry językowe, nawiązania do innych dzieł i wreszcie wspaniały styl literacki przemawiają tylko na korzyść Nabokova? A jeśli pedofil, istota wzbudzająca pogardę i obrzydzenie, wydaje się nam nagle sprytnym i elokwentnym mężczyzną czy nie oznacza to, że pisarzowi udało się coś niesamowitego?

Jeśli kiedykolwiek napisałabym książkę, moim marzeniem byłoby napisać ją tak, aby zmieniła sposób postrzegania mojego czytelnika. Nabokovowi się to udało. Dlaczego? Bo po Lolicie pedofil stał się dla mnie też człowiekiem, choć dotychczas był tylko zboczeńcem.

Comments
One Response to “Lolita, czyli skandalizujący klasyk.”
  1. Jatam pisze:

    Nabokov jest jednym z tych pisarzy, których książki można czytać wielokrotnie i za każdym razem znaleźć coś nowego. A sprawność i zabawa językowa to coś, czym z miejsca mnie kupił.

Skomentuj

