Trup ze złożonymi skrzydłami, czyli o systemie sygnałów z zaświatów.

Chyba każdy człowiek usłyszał przynajmniej raz w życiu, że w chwili śmierci kogoś bliskiego jego rozmówca albo dziwnie się poczuł, albo twierdził, że ktoś zapukał wtedy do jego drzwi, albo, jak na przykład moja matka, usłyszał kukanie zegara, który nie działał od wielu lat. Nie wiem, jak gdzie indziej, ale w mojej rodzinie lepiej sobie z takich wyznań nie żartować.

Czytając tę powieść, a raczej opowiadanie, czułam się nieco od Pilcha lepsza. Skarżył się on, że jego zmarli „nie odwiedzają” i jest to dla niego bardzo frustrujące. Do mnie zmarli przychodzą w snach, chociaż zdarza się to niezwykle rzadko. W Trupie osobą przyjmującą wszelkie sygnały z zaświatów, jak i zbliżającej się śmierci, była babka Pechowa. Rozbawiła mnie jej wiara, bo kiedy dostała dwa znaki po wypadku swojego męża, z ulgą zdała sobie sprawę, że zarówno Bóg, jak i Niebo, istnieją naprawdę. Zazdroszczę jej tej pewności.

Trup to dziwne, ale dobre opowiadanie, bo lekko, co nie znaczy, że pobłażliwie, traktuje jeden z trudniejszych tematów, z jakim zmierzyć się musi każdy człowiek. Nie doczytasz się w nim wybuchów rozpaczy, czy zwykłego strachu związanego z nieuchronnością człowieczego losu, ale poczujesz pewien rodzaj ulgi.

Pilcha nie lubiłam w liceum, bo uważałam go za zbyt nadętego, ale nie wzięłam jednego pod uwagę – jest tyle bardziej nadętych autorów od niego, którzy w dodatku nie potrafią pisać dobrej literatury, więc darujmy twórcom ich małe, ludzkie grzeszki, jeśli tylko dają nam to, czego od nich oczekujemy – ważnych dla nas książek.

Comments
2 Komentarze to “Trup ze złożonymi skrzydłami, czyli o systemie sygnałów z zaświatów.”
  1. terraustralis pisze:

    Pilch jest alkoholikiem wiec zanim zaczniesz czytac jego ksiazki troche sie zalej wtedy bedziesz na tych samych obrotach. 😀

Skomentuj

